Matsb.jpg

Mats Bengtsson, MiMa Foto

  Skolkatalog.jpg   

Full rulle under tre månader på hösten och så studenterna på våren! Skolfotografens arbete är i högsta grad säsongsbetonat. Men i gengäld är det inte konjunkturkänsligt. Skolbilder på sina barn köper man även i dåliga tider, berättar Mats Bengtsson i Timrå.

 
Han har varit skolfotograf i drygt 20 år. För sju år sedan startade han med två kolleger MiMa Foto AB. Det skulle inte bli fler än de tre i firman. Men redan efter ett år var det så mycket jobb att de fick anställa medhjälpare. Sedan har det bara rullat på. I dag äger Mats tillsammans med Mikael Vallman företaget. Sammanlagt är man 14 anställda, därav 5-6 som fotograferar ute i skolorna. Företaget omsätter 7 till 8 miljoner kronor per år och fotograferar i skolor från Örnsköldsvik till Söderhamn.

 Googlar man på ordet ”skolfotografer” blir det 1 770 nedslag. Hur många skolfotografer finns det egentligen i Sverige?

 Mats Bengtsson:
 – Det beror på vad man räknar efter, företag eller fotografer? Sveriges Elevfotografers Riksförbund, där vi är organiserade, har ett 30-tal medlemsföretag. Det största företaget i branschen har bortåt 80 fotografer engagerade under högsäsongen.
 Om ni har högsäsong under hösten och när det är studentdags – vad gör ni resten av året?
 – Vi planerar. Vi har mycket utvecklingsarbete. Tekniska nyheter måste följas upp. Skolfotograferingen utgör bortåt 90 procent av vårt arbete. Vi har egen studio, eget labb. I motsats till många andra konkurrenter färdigställer och printar vi själva våra bilder. Det kräver dyr specialutrustning.

Hur går marknadsföringen till? Lämnar ni anbud?

 – Nja, vi förhandlar med skolorna, i regel med rektorn ibland med någon föräldragrupp. Vi talar förstås om vad det kostar. Men vi tävlar inte med kronor och ören utan med att försöka göra ett bra jobb.
 – Sedan åker vi ut med flyttbara ateljéer, riggar upp en fullständig utrustning. Mest populära är gruppbilder – som tas inomhus. Sen tillkommer de individuella bilderna av barnen. Ett bildpaket sänds hem för påseende och beställning.
 Hemköpslagen gäller vid försäljning. Reglerna har tillkommit i samråd med konsumentverket och datainspektionen.
– Den digitala utvecklingen har varit enorm och har betytt mycket. Nu ser vi direkt om bildernas blivit bra. När vi startade för sju år sedan fanns ännu en och annan skolfotograf som fotograferade analogt. Nu finns det ingen, vad jag vet.

 Har ni problem med upphovsrätten, att folk skannar kopior av era bilder gratis?

 – Visst förekommer det att det skannas. Men sådana kopior blir inte särskilt bra. Det finns företag i branschen som säljer även digitala filer av bilder. Men vi gör inte det. Hos oss får man beställa kopior.
 Skolfotografering är inte speciellt konjunkturkänslig?
– Nej. Det är ganska stabilt. Vi har inte märkt något av konjunkturerna. Däremot är konkurrensen hård. Många slåss om kakan. Branschens problem är att det föds allt färre antal barn.

  

labbet.jpg

Foto: MiMafoto
                 Det egna labbet kräver en dyr investering