Nästan alla har i dag en kamera i fickan. Tidningar tävlar om att vara snabbast ute på nätet. Med det ökar risken för okontrollerade publiceringar, varnar pressombudsmannen Ola Sigvardsson i en intervju med GP.

Sigvardsson tror inte att det finns något samband mellan bilbränder i Husby och kvällstidningars ersättningar för läsarbilder: ”Jag tror inte att man iscensätter en bilbrand för några hundralappar för en bild”, säger han.
Men han ser andra betydande risker. När en tidning publicerar en bild som en professionell fotograf tagit är omständigheterna kända. Tidningens utgivare vet när och hur bilden är tagen, och kan känna sig säker på vad den föreställer.
Med en bild som en läsare skickar in från sin mobil är det annorlunda.
– Bildtagningsögonblicket är utom utgivarens kontroll. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad som har förevarit och om det har gjorts på ett schysst sätt. Man kan inte heller vara riktigt säker på vad bilderna faktiskt föreställer. En bild kan ju faktiskt ge intryck av en sak, men i själva verket visa något annat, säger Sigvardsson.
En tidning publicerade till exempel en läsarbild av en brinnande bil vid en trafikolycka. Den ansvarige utgivaren hade ingen kännedom att i bilen fanns människor som dog. De anhöriga led av att se bilden.
Läs GP: s artikel här!