Björn Bergman ger ”Goda råd i onda tider”

”Många, kanske de flesta fotografer idag tycker att man har för få uppdrag och tjänar för lite pengar,” skriver Björn Bergman i BLF-styrelsen i ett öppet brev till sina kolleger och ger här goda råd och  tips som han själv har med framgång prövat:
1) Leta upp på internet företag med usla bilder på sin hemsida. 2) Erbjud dem bättre bilder.3) Gör gärna första uppdraget kostnadsfritt – om kunden inte vill använda dina bilder!

Här Björn Bergmans råd:
 ”En gammal sanning som förut syntes på säljares slipsnålar var ”YCDBSOYA” eller ”You Can’t Do Business Sitting On Your Ass”.
 Faktum är att det kan gå utomordentligt bra med internet. Mitt tips till dej som sitter med en tyst telefon eller öde inkorg är att att ge dej ut på nätet och kolla efter företag med dåliga bilder.
Du blir förvånad, du kommer att hitta mängder av riktigt usla bilder som oftast tagits av företagen själva, eller kanske en dålig fotograf, för att slippa kostnaden för en professionell fotograf som leverar professionella bilder.
 Leta efter dåliga bilder i de branscher/företag där du känner dej hemma och där du vet att du kan göra bra bilder. Om du inte känner att du kan slå IKEA, HM, Sandvik eller Volvo fotograferna, låt dom hålla på utan din inblandning.
Leta på företagens hemsidor inom den geografi du kan jobba. Varje företag med dåliga bilder du hittar är din affärsmöjlighet och det finna många, många!
 När jag började leta business på detta sätt erbjöd jag mej att göra första uppdraget helt utan kostnad för kunden om dom INTE ville ha eller godkände mina bilder. När dom var nöjda och vill ha bilderna så var det bara att fakturera, vårda kundrelationen och plåta mer.
 När du kontaktar den tilltänkta kunden är det enligt min mening helt nödvändigt att bifoga eller länka till bilder som visar vad du kan i just det företagets intresse. Om du avser att göra produktbilder ska du inte visa bilder på solnedgångar eller ringblommor…
Att bara säga att du tar bra bilder håller inte… Jag börjar oftast med ett mail och sedan efter max en dag kontaktar jag förtaget via telefon.
 Räkna med att få ett antal ”nej tack”, det skärper dej själv att göra bättre och mer intressanta bilder. Möjligheten att hitta nya fotouppdrag är nästan ”oändlig” när du letar efter dåliga företagspresentationer på nätet.
Jag brukar påpeka för företagen att dom ska ställa sej frågan vad dom tror att kunderna får för uppfattning om deras företag om bilderna är dåliga med stort ”D”.
 Det sätter igång många tankar och du kommer att få möjligheten att göra bättre bilder och därmed förbättra förtagets image…
 Lycka till!”