Tidningarna sparar. Arbetsmarknaden för frilansfotograferna har blivit kärvare. Många tar reklamjobb, söker stipendier tar andra jobb för att dryga ut kassan, skriver tidningen Journalisten i ett stort reportage i sin pappersupplaga. ”Köparen ser att det går att pressa priserna. Frilansfotograferna kommer i underläge eftersom tidningarna vill köpa bilder så billigt som möjligt”, säger BLF-ordföranden Johan Främst, en av de många intervjuade.

Frilansfotografen Joakim Roos med 27 år i yrket gjorde förr 120 till 150 fotojobb om året, nu runt 25. Numera är det museer och kulturhus, som köper in reportagebilder för utställningar, inte tidningar, säger han.
Peter Koubek arbetar halvtid åt en mäklarfirma för att ta bilder. Henrik Witt i Norrköping gick Poppius grundkurs i journalistik och skriver texter till sina bilder. ”Prisdumpingen är ett jättestort problem”, tycker Katfarina Despolovic. Det är alltid någon som accepterar ett skambud, säger hon.
Tidningar bantar sina bildavdelningar. Alltfler fotografer blir därför frilansar. Det går att sälja reportage, men man måste vara påläst och erbjuda tidningar och tidskrifter vad de vill säger Martin von Krogh. För att få ekonomin att gå ihop jobbar han med tre-fyra reportage samtidigt. Pieter ten Hoopen gör några utrikesjobb per år. Men i dag sysslar han mest med egna projekt och tillsammans med organisationer som Civil Right Defenders.
Journalisten berättar också om bildbyrån Pic Agency som har specialiserat sig på sportbilder och har till sig knutit 50-60 frilansfotografer. Byrån fakturerar kunderna enligt  av BLF rekommenderad timersättning,berättar VD Håkan Andersson. Fotografen får då 75 procent av det fakturerade beloppet.
Ett sammandrag av det 7-sidiga reportaget i papperstidningen Journalisten hittar du här!