Instagram inför från 16 januari nya användarregler. Efter detta datum riskerar du att Instagram säljer dina bilder vidare – utan att du får betalt för det. Om du inte accepterar det är det enda säkra sättet att du raderar ditt konto.


Affärsidéen är att Instagram huvudsakligen ska finansieras med annonser och att de utlagda bilderna fritt ska användas i dessa annonser – utan att ens upphovsmänen/fotograferna behöver tillfrågas. Vissa formuleringar i det nya avtalet med förbrukarna av Instagram kan tolkas så att det även kan vara fritt fram att licentiera bilderna till företag som vill använda dem även i andra sammanhang, i annonser  och texter i största allmänhet.
Hittills har Instagram använts på sociala medier som Facebook, Twitter, Flickr och Tumblr. Nyligen avgick Facebook med segern och blev ägare till Instagram och det återstår att se hur övriga konkurrenter i fortsättningen tillåts använda bildfördelningssystemet. Instagram har blivit mycket populärt. I Sverige har över 600 000 användare laddat ner Instagram-appen.
Men det finns många kritiska röster bland bland kommentatorerna ute i världen och även  här i Sverige.
– Man skall akta sig för att ingå sådana här avtal, varnar jur kand Staffan Teste, Bildombudsmannen AB. Hamnar man i svensk domstol vet man aldrig hur utslaget kan bli.
Blocket, som inte har fullt så hemska avtalsbindningar, vann i första instans i tingsrätten över en person som stämde företaget för att ha använt en av hans bilder på en motorbåt i reklamsammanhang. Nu har hovrätten beviljat prövningstillstånd.

HÄR kan du läsa det nya Användaravtalet som träder i kraft 16 januari nästa år!

  Citatet:  ” Ditt foto av din lunch kan användas av en annonsör som vill sälja smörgåsar…”

“However, a new clause has emerged that is more alarming for photographers who use Instagram to share photos. The service now has the ability to use your content to serve advertising. That filtered photo of your lunch can now be used by an advertiser to sell other people a sandwich (just as an example).”

(Lexy Savvides. CNET/Australien. I kritisk kommentar)