Allianser mellan bildbyråer, det vill säga att man säljer varandras bilder, har blivit mycket populärt. Det framgår av en färsk undersökning som professor Johannes Glückler vid universitetet i Heidelberg på uppdrag av Cepic har gjort.

231 bildbyråer i Europa, bland dem 18 i Sverige, svarade på enkäten. De hade i slutet av 2007 sammanlag över 5 000 heltidsanställda tjänster. 192 av företagen sålde bilder för sammanlagt 250 miljoner euro. De bildbyråer som svarade på enkäten hade slutit totalt 2 227 allianser/samarbetsavtal för att sälja varandras bilder. Via dessa allianser såldes bilder för 44 miljoner euro.

 

I pengar räknat såldes mest bilder till tidskrifter (31 procent), dagstidningar (21), reklam (19) och böcker (16 procent). Film/Tv gav bara 5 procent av inkomsterna och internet 3 procent.

På frågor om framtiden svarade 60 procent att de vill satsa på att öka sitt internationella försäljningsnät. Cirka 40 procent sade sig vilja öka investeringar för att expandera företaget – medan 35 procent tyckte att de var nöjda med som det var.

Men, som sagt, svaren lämnades innan den ekonomiska världskrisen var ett faktum.