Har arbetet och kundkontakterna på en bildbyrå ändrats mycket genom övergången till det digitala arkivet? Den frågan ställde Nyhetsbrevet till Lars Modie, vd på IBL bildbyrå i Ljugbyhed inför ”Image For Sale”. Så här svarade han:

– Praktiskt taget all distribution sker i dag digitalt och via nätet. Endast i enstaka fall händer det att vi går ner i arkiven och letar i lådor. I dag söker kunderna själva på nätet. Men de ringer även och då hjälper vi dem genom att leta upp bilderna enligt deras önskemål och skickar med mail ett album. Det går väldigt fort och för vår del fungerar det bra.

 

Har bildredaktörsyrket förändrats, antalet anställda minskat?

– Under en lång övergångstid behövde vi mer folk än någonsin, vi sysslade med både analoga, fysiska bilder och de digitala. Men visst har antalet anställda gått ner och bildredaktörsjobbet förändrats till en del. Det stora arbetet i dag består i att redigera/arkivera bilderna i det digitala arkivet. Många bildredaktörer i branschen har blivit mer säljare och marknadsförare.

Inget problem med sökorden?

– Problemet är att det inte finns någon standard på sökord. Flödet på bilder är enormt. Vill du till exempel hitta en bild på en viss typ av sten kan det vara knepigt. Ska du slå på sten, stenar, blåa stenar…?

Hur slår den internationella ekonomiska krisen på en bildbyrå?

– Det ska ses i två delar. Det har genom den digitala kameran blivit enklare att fotografera. Vi har vidare fått begrepp som royaltyfritt och microstock. Vi har själva hållit på med royaltyfritt i 6-8 år. En form av det är till exempel prenumerationsdataalbum – där man till fast pris kan använda många bilder. Allt det har pressat priserna på bilder neråt. Ovanpå det har vi den internationella ekonomiska krisen som drabbar oss precis som alla andra.
För vår del har det påverkat så att försäljning av bilder till marknadsföring och reklam har minskat kraftigt. Däremot har försäljningen av bilder till tidningar och tidskrifter för redaktionellt ändamål ökat. Den sammanlagda försäljningen har visserligen minskat, men mindre än väntat.

Varför köper tidningar fler bildbyråbilder i dag?

– Jag tror att de har upptäckt att det blir billigare för dem att köpa en bild som redan är tagen och finns i vårt arkiv än att beställa en nytagen bild av en fotograf. De sparar pengar på det sättet.

Det drabbar med andra ord frilansfotograferna?

-Ja, jag kan tänka mig det. Frilansfotograferna drabbas så att säga i båda ändar: både mindre beställningar av reklambilder och av redaktionella bilder.