Fotograf, skribent, formgivare eller illustratör. Det spelar ingen roll. Du måste sälja för att bli en framgångsrik frilans! Så heter det i reklamen till den Frilanshandbok som ges ut i höst av tidningen Journalisten och frilansgruppen Desken. Författarna till boken är frilansarna Mikael Bergling och Fredrik Nejman, båda med ett förflutet i Expressen.

”Vi gick från kvällspressmurvlar till småföretagare på en vecka.” Det var för tio år sedan, skriver de båda författarna till Frilanshandboken i en broschyr som har distribuerats till prenumeranterna till papperstidningen Journalisten och som innehåller smakprov från boken som kommer i höst. F-skatt, lokaljakt, bokföring, sälj, it-support och marknadsföring var problem som mötte Bergling-Nejman. Nu har de skrivit boken som de hade behövt själva. ”Vi ger dig första hjälpen”, lovar de.
För Journalistförbundet har frilansfrågan blivit ett stort bekymmer. Redaktionerna skär ner. Allt fler journalister och pressfotografer varslas, tvingas gå med avgångsvederlag. Konkurrensen om frilansuppdrag är hård. Priserna pressas. Fulavtal hotar. Många arbetsgivare struntar i SJF: s frilansrekommendationer. I brist på ett ordentligt avtal är Frilanshandboken åtminstone ett praktiskt sätt att stödja frilansarna.