PrintDå var det dags för IBC igen. BLF tar en titt på IBC och vilka nyheter som presenteras där. Årets ”fluga” tycks vara 4K. I dag börjar vi mer och mer vänja oss vid 2K (HD-TV), då tycker branschen att det är dags att uppgradera till 4K.

I september varje år samlas de ledande varumärkena inom broadcast, TV och film här på IBC i Amsterdam. IBC – International Broadcast Convention är den främsta och största årliga mässan för yrkesverksamma som sysslar med skapande, hantering och leverans av mediainnehåll och underhållning över hela världen.

Varje år, ställer över 1400 företag från hela världen ut på IBC. De väljer IBC på grund av de över 50.000 besökarna som kommer hit. Av dessa är ca.1000 stycken journalister. IBC har blivit en av de mest effektiva ställena att lansera nya produkter, öka företagens profiler, generera konkreta leads och utveckla distributionskanaler i branschen. (påstår dom själva i alla fall…)

IBC är utspritt över fjorton salar och innehåller områden såsom The Connected IBC World, IBC Workflow Solutions och IBC Big Screen som visar upp tekniken i framkant. Och givetvis oändliga ytor med allt du kan tänka dig inom film-/videoproduktion. Alla de stora kameramärkena finns med. Jag kommer träffa både Canon, Nikon och SONY.

Det kommer dyka upp videointervjuer/-presentationer från dem och andra här på BLFs sida, så håll utkik.