IBL Bildbyrå tar från 1 mars över Aftonbladets externa bildförsäljning. Försäljningskanalen aftonbladetbild.se kommer att fungera som tidigare med den skillnaden att IBL sköter adminstrationen av den. Aftonbladet har just digitaliserat sitt historiska arkiv med cirka 2 miljoner bilder och hoppas på en ökad försäljning även av det materialet, heter det i ett pressuttalande från parterna.

 

 ”Vi är mycket glada att vi fått förtroendet att förvalta Aftonbladets bildarkiv och goda renommé på marknaden och IBL blir nu ännu starkare på svenskt nyhets-, nöjes- och featurematerial”, säger IBLs VD Lars Modie och tillägger:
”Materialet passar mycket väl in i IBLs utbud av denna typ av material då det kompletterar GP-bild, Svensk Damtidnings Charles Hammarsten och övriga svenska frilansfotografer med inriktning på nöje och nyheter.”
 ”Vi är glada över att just IBL tar över vår bildförsäljning och hoppas förstås också på en ökad försäljning”, säger Aftonbladets bildchef Anne Kindahl.
 Aftonbladets fotografer fortsätter att fylla på arkivet som vanligt med nytt material. IBL har anställt Gabriella Bruske som tidigare arbetat och drivit Aftonbladet bild vilket gör övergången smidig.
 IBL är en av Sveriges ledande bildbyråer med snart 50 år i branschen. Förutom ovan nämnda representerar IBL utländska byråer som Magnum Photos, REX Features, DPA, Science Photo Library, AGE Fotostock och ett stort antal svenska frilansfotografer, bl a många från Naturfotografernas förening. IBL driver också projektet Historisk Bildbyrå tillsammans med Malmö Museer, Regionmuseet i Kristianstad och Kulturen i Lund och till projektet knyts allt fler museer och andra kulturella institutioner, heter det i pressuttalandet.