Se upp med märkligt erbjudande. Du får betala 4 000 kr om året för att bli ”Partner-fotograf”

Se upp med ett fiffigt erbjudande. Du blir uppringd av en företagsförsäljare för en bostadsmäklarfirma på nätet. Du erbjuds att bli företagets ”Partner-fotograf” på din hemort. Du känner dig smickrad. Sedan får du en ”Orderbekräftelse” om att du utsetts till firmans ”Partner” – för en kostnad av 4000 kronor per år

 

För dessa pengar får du en liten annons med din logo på mäklarfirmans hemsida (under rubriken Kringtjänster) och en länk vidare till din egen hemsida. Men vari består då partnerskapet? du kanske undrar. Dina möjligheter att tjäna pengar, få fotouppdrag ? Ja se det står det ingenting om i den orderbekräftelse eller de allmänna regler som kommer med posten. Men när du ringer och frågar antyder firmans företagsförsäljare att du kan räkna med så där 2 500 kronor inklusive moms per uppdrag, för tio bilder.

Men det är inte mäklarfirman, som beställer eventuella bilder av dig. Det är firmans kunder som ska ladda ner sina bilder själva. Det är endast de kunder som inte själva har någon digitalkamera att plåta med eller ej heller känner någon polare som kan hjälpa dem som kan vända sig till mäklarfirman. Som då skickar en offertförfrågan till sina ”auktoriserade” Partnerfotografer på orten. Lägsta budet får i så fall uppdraget.

Nyhetsbrevet har kollat hur många lägenheter som ligger ute till försäljning på mäklarfirmans hemsida. Flest objekt (=bostadsrättslägenheter/villor) fanns häromdagen till salu i Västra Götaland och i Skåne (53 resp 52). I Stockholms län fanns 30 (därav i Stockholms kommun bara 3), i Halland 16, i Jämtland, Gävleborg, Jönköpings län vardera 2. Västmanland och Dalarna vardera 3 osv. Totalt cirka 230 objekt.

Sammanlagt ett 30-tal fotografer har köpt partnerskapsannonsen. Bland dem finns även BLF-medlemmar. Du hittar dem under rubriken ”Kringtjänster” på firmans hemsida. Där finns även mängder av andra ”partnerskap”: hantverkare av alla de slag, stylister, nätbutiker, banker mm.

Hemverket.se erbjuder mäklartjänster till ett fast pris. Det är ett lågbudgetalternativ, en konkurrent till traditionella mäklare som tar betalt i provision på köpesumman. Hemverkets mäklarpaket kostar 5 000 kr och då ingår bl.a. annonsering på internet (utöver företagets egen hemsida även på hemnet.se och bovision.se), registrering av budgivningen och kontraktsskrivning. Om villan inte blir såld – får man ej tillbaka pengarna. Hemverkets kontor ligger i Göteborg och man har 2 registrerade fastighetsmäklare och 4 företagssäljare. Hemverket startade sin nuvarande vereksamhet i januari 2008, bla med en reklamkampanj i tv.

Kolla själv på Hemverkets hemsida. (…och fundera över hur lysande affär ett sådant partnerskap skulle bli för dig)

Två fotografer får 300 000 kr i skadestånd för sina bilder

Stockholms kommun har genom förlikning tvingats betala två fotografer skadestånd för de flygbilder fotograferna tog när de var i kommunens tjänst. Det är stora skadestånd. Den ene fotografen får 200 000 kronor, den andra 100 000 kronor.
BLF: s Staffan Teste har varit ombud för de båda fotograferna och förlikningen kom till stånd efter stämning i Stockholms tingsrätt.

Stockholms kommun startade för några år sedan en egen bildbyrå, som för övrigt var medlem i BLF. Bildbyrån/kommunen fortsatte att sälja fotografernas flygbilder, berättar Staffan. Efter en utdragen tvist har nu fotograferna fått kompensation. Den ene av dem som var heltidsanställd fick 200 000, den andre som gick på halvtid 100 000 kr. Kommunen får genom förlikningen den ekonomiska upphovsrätten till bilderna.

Nu har dagspressen tagit fram rödpennan – redaktionerna bantas, frilansarvoden skärs ner…

Nu har finanskrisen och lågkonjunkturen på allvar nått även den svenska dagspressen. Annonsintäkterna minskar. Tidningarna skär i kostnaderna. Frilansarvoden sänks. Redaktionerna hårdbantas och värst är det för storstadspressen. DN har till exempel redan gjort sig av med ett 60-tal tjänster och tvingas nu anlita timanställda från ett bemanningsföretag.

Här ett axplock från bland annat tidningen Journalistens genomgång av läget.

Aftonbladet: 60 miljoner ska strykas i budgeten. Lägre frilansarvoden. 6 tjänster på webben ska bort. Frivillig avgång erbjuds med 7 månadslöner + 30 000 kontant.

Dagens Nyheter: Rödpennan har tagits fram. Ett 40-tal journalister har tidigare lämnat tidningen med garantipension eller avgångsvederlag. De sista 17 gick vid årsskiftet. DN har bland annat skrivit avtal med bemanningsföretaget Mediakompetens för att fylla de värsta luckorna med timvikarier. Journalistklubben på DN tvingades acceptera det ”med tanke på det ekonomiska läget”

Helsingborgs Dagblad: ska spara 20 miljoner. Flera vikariat förlängs ej, avgångsvederlag.

Norra Västerbotten: fem journalisttjänster ska bort.

Uppsala Nya Tidning: Ska i år spara 20 miljoner. Ett 20-tal tjänster ska bort-

Östgöta Media (= Norrköpings Tidningar, Corren, Folkbladet och Extra Östergötland) ska spara 40 miljoner. Alla över 60 erbjuds avgångsvederlag.

Östra Småland: Ett tiotal tjänster ska bort.

Rune Borgström:
”Ekonomiska krisen drabbar BLF-medlemmarna olika”

Hur klarar sig BLF-medlemmar nu när tiderna blir allt sämre? Så sent som i september i fjol var du ännu relativt optimistisk, Rune Borgström, ordförande i BLF?

Rune Borgström:
– Den ekonomiska krisen lär i år slå ett bottenrekord. Men hur det drabbar vår bransch är inte så lätt att ge ett enkelt svar på. Vi arbetar ju på så skilda områden. I vissa branscher är det tvärstopp. Företag får inga beställningar. Marknaden är kall. De har inte råd med reklam. Men sedan finns det andra företag som på en krympande marknad slåss mot sina konkurrenter och satsar i gengäld extra mycket på marknadsföring. Många verk och myndigheter omorganiseras och då krävs mycket informationsfilmer.

– Slutsatsen blir att vi inom BLF drabbas litet olika av de dåliga tiderna. För egen del kan jag bara konstatera att vi har fullt upp med jobb på vårt företag, trots denna lågkonjunkter, t o m mer än vanligt – men man är ju hela tiden rädd att det vänder blixtsnabbt. Allt man hör och läser säger att det skall bli sämre.

De nominerade i Årets Bild: 27 män, en kvinna

28 fotografer är nominerade till pristagare i de tolv klasserna för proffsen i Årets Bild. Den enda kvinnan bland de 28 är Sanna Sjöswärd, AB, frilans. En av de nominrade, Robert Henriksson, är elev vid Nordens Fotoskola. Flest nominerade har Aftonbladet, 5 namn. Sydsvenskan har 3, DN 2 namn på listan. Fredagen 27 februari blir det prisutdelning och stor fest på Vadstena slott. Vinnarna i amatörernas tävling, den Öppna klassen, publiceras senare i tidskriften Foto. Sammanlagt 4 446 bilder lämnades till årets tävling.

Ska man visa närbilder på barnlik? Norsk debatt om krigsbilderna från Gaza

Var det pressetiskt försvarligt att publicera närbilder på barnlik från kriget i Gaza? Det har det blivit debatt om i Norge. ABC Nyheter publicerade på sin webbsida en artikel om hur många barn som har dödats i Gaza och illustrerade det med en stor närbild av två döda barnlik. ”Vi bestämde oss tidigt för att vi skulle visa bilder som visar verkligheten”, säger Börre Haugli, nyhetsredaktör Vid ABC Nyheter till Norska Fotojournalisten.

Nettavisen hade en ingående intern diskussion och beslöt först inte alls publicera bilder på dödade barn. Men sedan tänkte man om och införde speciella publiceringsregler: att inte publicera sådana bilder på första sidan, att varna för brutala bilder i början av artikeln och att inte publicera sådana bilder på nätet förrän kl 19.30.

Stavanger Aftenblad däremot publicerade en närbild av ett barnlik (huvudet) i en artikel tvärsöver två sidor i sin pappersupplaga.

”Det är sådana bilder som visas dag in och dag ut i den arabiska världen. Miljoner muslimer ser bilder av dödad barn varje dag. Därför är det viktigt att berätta hur kriget ses i den arabiska världen. Det är kriget så som det ses på den arabiska sidan”, säger Sven Egil Omdal vid Stavanger Aftenblad . Se på bilderna: fotojournalisten.com/index.php?go=artikkel&kat=10&id=2149

journalisten.no/story/56163

Dags att satsa på reklamfilm för nätet

Nu lanseras reklamfilm på nätet. Det är reklamsajten Creative Section som marknadsför sin nya tjänst. PlayAd. Det är ett program för att visa reklamfilm. När alltfler, framför allt yngre, ser alltmer på nätet, kan det vara klokt för annonsörerna att flytta en del av reklampengarna från tv till internet. Enligt Dagens Media är därför flera reklambyråer intresserade av att använda sig av tjänsten.

Hur PlayAd fungerar kan du själv se här  (Klicka på meny och titta gärna på t.ex. reklamen för Edet)

SE & Hör fälld för paparazzibild på barn

Pressens opinionsnämnd (PON) klandrar tidningen Se & Hör för bildpublicering av barn.

Fakta i ärendet: Tidningen skrev under rubriken ”Vänskap har växt till kärlek” att den kände, kvinnlige programledaren A hade separerat från C. De hade träffats under Pridefestivalen 2002, men nu hade kärleken tagit slut. A: s nya flickvän hette B och bodde i närheten av programledaren på Södermalm. Paret syntes ofta tillsammans med programledare A: s 1-åriga dotter D. Se & Hör visste berätta att den nya flickvännen B tyckte mycket om den lilla D.
Bilden som illustrerade artikeln visade paret A + B på promenad med lilla D i barnvagnen. D hade mössa på huvudet och hennes ansikte syntes.

Programledaren gjorde en anmälan till pressombudsmannen (PO). Som skrev i sitt utlåtande till PON att A var en offentlig person, som, ”fick acceptera medial uppmärksamhet även kring sitt privatliv” men tillade: ”Barn är dock särskilt skyddsvärda och förtjänar extra omtanke vid publicering. Det gäller även barn till kända personer.”

Se & Hör anförde i sitt svar att ”även barn till offentliga personere, liksom personernas hela familj, fick räkna med, och acceptera, en viss närgångenhet från media”. Skyddet för personernas minderåriga barn var i många fall motiverat, men fick inte tolkas in absurdum, tycker tidningen.

Opinionsnämnden gav PO rätt och fällde Se & Hör. Domen lyder:
”I det nu aktuella fallet har bildpubliceringen enligt nämnden medfört en publicitetsskada som inte är acceptabel. Tidningen har härigenom åsidosatt god publicistisk sed”

Svenskan ångrar fotoskämtet med minister Tolgfors

Olyckligt, vi ska inte göra fler sådana fotomontage. Det säger Joakim Ståhl, ångerfull bildchef i SvD. Avbönen gäller ett omdiskuterat bildmontage där man har photoshopat försvarsminister Sven Tolgfors ansikte i en stridsberedd soldats kropp. Den på så sätt förfalskade ministern siktar på bilden med sin bössa ut ur en glugg i en bunker.

Fotomontaget fanns i topp på Svenskans ledarsida. Den hade föregåtts av en intern diskussion på redaktionen. Hade det gällt vanliga nyhetssidor, skulle man aldrig gjort något sådant montage, menar Ståhl. Men nu tycker han att det var dumt även på ledarsidan att göra det även på ledarsidan. Avbönen görs i Medievärlden.