” Bildredaktörernas jobb har ändrats 

Nu letar kunderna upp sina bilder själva via nätet”

ALLT ÄR NU KLART för BLF: s arrangemang ”Image For Sale”, som hålls i Stockholm den 14-15 september. Tio bildbyråer och två bildbyråorganisationer ställer ut drygt 100 bildköpare har förhandsanmält sig till evenemanget, rapporterar Ulrik Södergren som tillsammans med Staffan Teste har hållit i förberedelserna.

Nyhetsbrevet har talat med några representanter för de bildbyråer som deltar i mässan på Galleri Kontrast.  Bildredaktörsjobbet har förändrats. Arbetet i dag består huvudsakligen i att redigera och arkivera bilder i det digitala arkivet, säger Lars Modie, vd på IBL Bildbyrå i Ljungbyhed.
Nordiska museets bildförmedling- som lockar med devisen ”Bilder du minns och bilder du inte trodde fanns” – kommer att demonstrera sitt nystartade söksystem. 
Johan Gunséus i Umeå, en av de båda delägarna till Synk Bildbyrå, berättar att man inte har påverkats av den ekonomiska krisen utan sakta men säkert ökar omsättningen och medarbetarstaben av fotografer

Lars Modie, IBL om ekonomiska krisen:

”Reklambilder säljer sämre, men tidningar köper fler arkivbilder”

Har arbetet och kundkontakterna på en bildbyrå ändrats mycket genom övergången till det digitala arkivet, Lars Modie, vd på IBL bildbyrå i Ljugbyhed?

– Praktiskt taget all distribution sker i dag digitalt och via nätet. Endast i enstaka fall händer det att vi går ner i arkiven och letar i lådor. I dag söker kunderna själva på nätet. Men de ringer även och då hjälper vi dem genom att leta upp bilderna enligt deras önskemål och skickar med mail ett album. Det går väldigt fort och för vår del fungerar det bra.

Har bildredaktörsyrket förändrats, antalet anställda minskat?

– Under en lång övergångstid behövde vi mer folk än någonsin, vi sysslade med både analoga, fysiska bilder och de digitala. Men visst har antalet anställda gått ner och bildredaktörsjobbet förändrats till en del. Det stora arbetet i dag består i att redigera/arkivera bilderna i det digitala arkivet. Många bildredaktörer i branschen har blivit mer säljare och marknadsförare.

Inget problem med sökorden?

– Problemet är att det inte finns någon standard på sökord. Flödet på bilder är enormt. Vill du till exempel hitta en bild på en viss typ av sten kan det vara knepigt. Ska du slå på sten, stenar, blåa stenar…?

Hur slår den internationella ekonomiska krisen på en bildbyrå?

– Det ska ses i två delar. Det har genom den digitala kameran blivit enklare att fotografera. Vi har vidare fått begrepp som royaltyfritt och microstock. Vi har själva hållit på med royaltyfritt i 6-8 år. En form av det är till exempel prenumerationsdataalbum – där man till fast pris kan använda många bilder. Allt det har pressat priserna på bilder neråt. Ovanpå det har vi den internationella ekonomiska krisen som drabbar oss precis som alla andra.
För vår del har det påverkat så att försäljning av bilder till marknadsföring och reklam har minskat kraftigt. Däremot har försäljningen av bilder till tidningar och tidskrifter för redaktionellt ändamål ökat. Den sammanlagda försäljningen har visserligen minskat, men mindre än väntat.

Varför köper tidningar fler bildbyråbilder i dag?

– Jag tror att de har upptäckt att det blir billigare för dem att köpa en bild som redan är tagen och finns i vårt arkiv än att beställa en nytagen bild av en fotograf. De sparar pengar på det sättet.

Det drabbar med andra ord frilansfotograferna?

Ja, jag kan tänka mig det. Frilansfotograferna drabbas så att säga i båda ändar: både mindre beställningar av reklambilder och av redaktionella bilder.

 

Nordiska museet demonstrerar nystartad arkivsajt

Bilder du minns och bilder du trodde inte fanns! Det lockar Nordiska museets bildförmedling med på Image For Sale. Museet har mer än fem miljoner bilder i sina arkiv. På webben finns i dag 1 200 foton och så drygt 28 000 bilder på föremål. Fler bilder på webben blir det dag för dag. De kunder som söker upp museets bildförmedling kan dessutom själva leta på gästdatorer bland ytterligare 21 500 foton. I övrigt hjälper personalen till att leta i arkivens gömmor, berättar Marie Torehaven på Nordiska museets bildförmedling för Nyhetsbrevet.

De digitala bilderna på webben kan du hitta:
Här!

Det är en i somras nystartad gemensam bilddatabas för flera institutioner. Utöver Nordiska museet finns där aven bilder från Armemuseet och Ùpplandsmuseet.

Vilka är era kunder?
– Ja det är förstås forskare, förlag, tidskrifter, faktiskt många privatkunder. Där finns hembygdsföreningar. Ibland tv.

Har museer eget söksystem? Är det svårt att hitta i ert arkiv?
– Vi har jobbat ganska mycket med sökord. Databasen är klassificerad och det finns även goda möjligheter att hitta genom fritext sökningar. På ”Image For Sale” kommer vi att ställa upp ett par datorer och demonstrera vårt söksystem och hur man hittar i den nya databasen digitaltmuseum.se.

Synk bildbyrå i norr – ökar sin omsättning trots den ekonomiska krisen

-De flesta av våra kunder letar upp själva de bilder de vill köpa på vår sajt. Det förekommer relativt sällan att de behöver hjälp av en bildredaktör. Det sker mest vid större köp, av 40-50 bilder. Det berättar Johan Gunséus, Umeå, en av de båda delägarna till Synk Bildbyrå AB.
Tillsammans med Patrick Degerman i Skellefteå äger han bildbyrån som representerar 16 fotografer. Bildbyrån startades från ett par år sedan och har sin kundkrets huvudsakligen i Norrland. Fotografernas bilder finns i det gemensamma dataarkivet. Beställningar av jobb sköter varje fotograf för sig, men en del sker även via bildbyrån.
Kunderna? Det är väldigt blandat. Allt från statliga och kommunala institutioner till många reklambyråer och företagens informationsavdelningar. En del tidskrifter finns bland de fasta kunderna, men inte direkt dagstidningar.
Behovet av standardisering av sökord har man inte känt av på Synk, säger Johan. När bildbyrån startade lade man ner mycken möda på att få fram ett kundvänligt söksystem. Kunderna fick ge sina synpunkter. Och fotograferna påmindes från början om att lägga ner ett gediget arbete med kodord.
Royaltyfritt? Nej, det är inget Synk tänker satsa på. I prislistan är visserligen inrikes nyhetsbilder till dagstidningar lågt prissatta. Men det är av gammal tradition, en kvarleva när tidningar var mer ideella och inte konglomerat av stora, kommersiella mediehus. Men prislistorna ska omarbetas.
Den ekonomiska krisen? Har den även drabbat Synk?
-Nej. Vi drog i gång för ett par år sedan, startade från noll. Vi har förädlat vår produkt. Omsättningen har sakta ökat uppåt.

Tolv bildbyråer och bildbyråorganisationer deltar i Stockholm

Dessa bildbyråer och ställer ut på ”Image-for-sale” i Stockholm: All over Press, Bulls Bild, IBL, IMGhouse, Matton image, Nordic Photos, Nordiska museets bildförmedling, Stella Pictures, Synk Bildbyrå och TopFoto. Dessutom deltar Cepic, de europeiska bildbyråernas organisation som representerar bildbyråerna i 17 länder, och BAPLA, som är BLF: s systerorganisation i Storbritannien med över 400 medlemsföretag.

Legendariska Gamma tvingas hårdbanta för att överleva

Den legendariska bildbyrån Gamma har hamnat i ekonomiska svårigheter och hamnat på konkursens brant. Under första halvåret 2009 sjönk försäljningen med en tredjedel, rapporterar nyhetsbyrån Bloomenberg och skriver att ägaren till Gamma, Eyeda Press, har gett bildbyrån sex månader att skära i kostnaderna. Det innebär en hård bantningskur med minskning av antalet anställda för att bildbyrån ska överleva.
Norska Fotojournalisten skriver i en kommentar: ”Att vardagen har blivit tuffare har många fotografer märkt ett bra tag. Magasin och tidningar skär kraftigt i budgeten och i sidoantal. Flera bildbyråer upplever närmast helt stopp i försäljningen .”
Chefen för Getty, en av världens största försäljare av nyhetsbilder, rapporterar att bildbyrån till följd av den ekonomiska krisen nu får 70 procent av intäkterna från försäljning av arkivbilder.

Nya dokument i hovrätten ska bevisa att Womax hade rätt

Reklambyrån Womax och dess ägare Ylva Blumenberg har nu till Svea hovrätten inlämnat dokument för att bevisa att Bookhouse Publishing Sweden AB i avtal med utländska förlag har vidaresålt de bilder hon har ekonomisk upphovsrätt till. Med hjälp av sin advokat har hon fått fram uppgifter från förlag i Danmark, Ungern, Slovenien och Litauen.

Som bekant förlorade hon i första instans, i Stockholms tingsrätt, och dömdes att betala motparten advokatkostnader på närmare en halv miljon kronor. Tingsrätten ansåg visserligen att hennes 12 illustrationer hade så kallad verkshöjd och att de därmed var upphovsrättsligt skyddade, men att hon inte kunde bevisa att Bookhouse Publishing hade överlåtit/sålt rätten till bilderna till de utländska förlagen. Det anser Ylva Blumenberg och hennes advokat att man nu kan göra.
Bakgrunden till tvisten är den storsäljande boken ”Funky Business” som författarna och ekonomie doktorerna Jonas Ridderstråle och Kjell A Nordström gav ut 1999. Boken illustrerades med 12 bilder/collage av Ylva Blumenberg, som hävdar att hon gett sitt tillstånd att använda bilderna endast i en första svensk upplaga på 10 000 ex.

Ylva Blumenberg:
-Det har varit segt att få fram vilka uppgörelser Bookhouse Publishing Sweden AB har slutit med de utländska förslagen. De har varit ytterst ovilliga att ge besked. Antingen har de hänvisat till Bookhouse Publishing i Stockholm eller så hänvisar de till någon annan som inte vet ett dugg eller så svarar de inte.
Men från Danmark, Ungern, Slovenien och Litauen har det kommit svar och kopior på avtalen. I avtalet med Börsens Förlag i Köpenhamn heter det till exempel:
”Köparen köper av BPS (Bookhouse Publishing Sweden) bildrättigheter för bilderna i verket till ett pris av SEK 2000 per 1000 exemplar av den danska översättningen av Verket, dock maximalt SEK 6000 ”.
Avtalen med utgivningen av översättningarna till litauiska, ungerska och slovenska är på motsvarande sätt skrivna på engelska. Ersättningen för bilderna utgår i euro respektive dollar.
Sammanlagt har utgivits av boken minst ett 40-tal upplagor i en rad länder. Blumenberg begär i hovrätten 3,1 miljoner i skadestånd samt att Bookhouse Publishing dessutom ska betala alla hennes advokatkostnader.

Carolas klipp

Carola Lundmark från Näverkvarn tog för några år sedan en bild av vass som speglar sig i vatten. Bilden upptäcktes av Apple som ska använda bilden som en av de förinstallerade bilderna som skrivbordsinlägg till sitt nya operativsystem Leopard Snow, skriver Mac World. Systemet beräknas bli såld i en miljon exemplar..
Hur mycket Carola fick betalt? ”Så det räcker till en ordentlig vinterjacka och ett par bra skor”, säger Carola till Södermanlands Nyheter. Mer precis vill hon inte vara

Carolas bild kan du se på

http://carola.onexposure.net/

DN ska spara: Redaktionen packas ihjop i nya lokaler och får en publisher!

Dagens Nyheters redaktion ska spara genom att hela redaktionen, cirka 300 medarbetare ska packas in i ett kontorslandskap i ett plan, berättar tidningen Journalisten. Det är redan trångt och värre blir det, fruktar journalistklubben. Hittills har man i år sparat 100 miljoner utan att behöva ta till avsked. Kontorslandskapet ska spara ännu mer. Inflyttning vid årsskiftet.
Dessutom sparas en cheflön genom att chefredaktör Thorbjörn Larsson och vd Lena Herrmann får gå och ersätts av en publisher, Gunilla Herlitz fdrån DI.

Norsk tidning stal bilden två gånger

För ett år sedan upptäckte den norske fotografen Geir Elgvin att en av hans bilder, som föreställde två personer i full fart på en vattenskoter, hade olovligen publicerats i tidningen Agderposten. Han krävde skadestånd. Tidningen erbjöd 600 norska kronor. Med hjälp av sin advokat fick han 5 000 kr. Döm om Geirs förvåning var stor när han nyligen upptäckte att samma tidning hade olovligen publicerat samma bild ännu en gång, nu dessutom fejkad i Photoshop,  skriver norska Journalisten.
Denna gång hade man suddat bort de båda personerna och bilden illustrerade en nyhetsartikel. Nu kräver Geir 50 000 kronor i skadestånd. Bilden användes utan tillstånd, manipulerades och publicerades utan fotografens byline. Dessutom publicerades bilden både i Agderspostens pappers- och nättidning. Tidningen förklarar det hela med ”missförstånd” och att bilden olyckligtvis hamnade i tidningens bildarkiv.
De båda versionerna av den stulna bilden kan du se här:

http://www.journalisten.no/story/58219

Årets Bild 2010 delas ut i Örebro den 5 mars

Resultatet av Årets Bild 2010 offentliggörs i Örebro den 5 mars. Det sker i samband med att Tidningsutgivarna (TU) först håller en internationell konferens om tryckfrihet. På eftermiddagen är det Pressfotografernas klubb som förrättar prisutdelning och på kvällen blir det stor galabaluns. De båda evenemangen inleder det såkallade Bernadotteåret i Örebro som sedan pågår resten

http://www.aretsbild.se/

SVT-fotograf angripen av ungdomsgäng i tingsrätt

En fotograf från SVT Gävledala blev angripen när han filmade i Falu tingsrätt i samband med rättegång om ett rån, skriver Journalisten. När fotografen filmade besökare som gick in i rättssalen blev han påhoppad av fem personer, kompisar till det rånåtalade ungdomsgänget i rättegången. De krävde att han skulle sluta filma och att han skulle lämna ifrån sig banden. En av  angriparna försökte stjäla hans kamera och andra började sparka på den. Via trygghetslarmet kallade man på polis. En civilklädd polis tvingades hota gänget av angripare med pepparspray om inte våldet upphörde. Polisen utreder nu vad som hände.

Bild med pratbubbla fälld av opinionsnämnden

Pressens opinionsnämnd (PON) klandrar tidningen Faktum för ett fotomontage. Tidningen publicerade en bild med en man i helfigur, som stod vid ett café och tittade på sin hund. Bilden hade försetts med en pratbubbla med texten: ”Nä, om man skulle ta och svinga fanskapet ett par varv över skallen?” Och i ytterligare en annan pratbubbla: ”Drar han fram en frolic till, så kan han hälsa hem.”
Anmälaren, mannen på bilden, hade inte blivit tillfrågad och förklarade att han inte ville vara med. Tidningen försvarade sig med att det rörde sig ”absurd humor” som man brukade publicera under en speciell vinjett. Men det hjälpte inte. Offentliga personer får tåla mer, privatpersoner har ingen självklar skyldighet att figurera på bilder där man med pratbubblor driver med något som tidningen finner lustigt, skrev pressombudsmannen i sitt utlåtande. Opinionsnämnden fann att tidningen genom publiceringen av bildmontaget hade åsidosatt god publicistisk sed.

ANNONS

Läs mer: Klicka här