TRÄDKRAMARE PERSSON

Foto: Sven-Erik Sjöberg

”Makthavarna är mycket medvetna
om var kameraobjektiven finns”

Månadens profil: Sven-Erik Sjöberg

I Aktuellt och Rapport ser vi ofta hans ryggtavla och vita kalufs skymta förbi. När statsministern håller presskonferens står han i främsta ledet. Nästa dag finns garanterat en stor bild i tidningen.

Bilden bär alltid hans speciella signum: det är den oväntade vinkeln, den lilla detaljen som gör bilden. Sven-Erik Sjöberg, 63, är legendarisk DN-fotograf som sedan flera år har specialiserat sig på att fotografera makthavare i Rosenbad och i riksdagshuset. Han har tagit tusentals bilder på Persson. Nu ska han ta tusentals bilder på Reinfeldt.
Vad driver honom? Nyhetsbrevet frågade.

Du har specialiserat dig på att fotografera statsministrar och andra politiska makthavare?

– Jag har alltid varit intresserad av maktspelet. Jag har under många år sprungit i riksdagshuset och i Rosenbad. När jag fick chansen att mer eller mindre på heltid jobba med det här tog jag det.

Hur får man en bra bild på en statsminister?

– Det är att fotografera på precis samma sätt som man tar bilder på andra människor.

Det låter enkelt. Men det gäller väl att fånga ögonblicket, den lilla detaljen det oväntade?

– Ja, i det här jobbet är det viktigt att veta var folk är, hur de rör sig och vad de gör. Bara för tio år sedan var presskonferensen slut när lamporna släktes. Nu fortsätter det även efteråt. Alla ska ha sina specialintervjuer. Makthavarna är omgivna av en massa mediafolk som ska regissera dem.

– Det har blivit en mediamiljö. Därför har det blivit mycket svårare att komma åt makthavaren och att ta bra bilder. Det gäller då att få makthavarna till en annan miljö för att ta bilder.

Är Göran Persson så intresserad av bilder som han verkar när han står med egen digitalkamera i handen när gruppbilder ska tas?

– Han är definitivt intresserad av bilder. Men inte bara han. Det har de blivit allesamman under de senaste 5-6 åren.

Vad är förklaringen till det?

– Makthavarna har insett det stigande värdet i bilden. Det har med deras image utåt att göra. Man märker det hela tiden – hur de med blicken ständigt håller koll på var kameraobjektiven finns, särskilt då tv-kamerorna.

Och Reinfeldt är förstås än så länge litet blygare, litet mindre framfusig än Persson när det gäller att komma med på bilder?

– Nej, det är han definitivt inte! (Sven-Erik skrattar)

Hur många är ni i den hårda kärnan av pressfotografer som ständigt bevakar Rosenbad och riksdagen?

– Ja, det är vi och Svenskan (läs Sjöberg och för det mesta Björn Ask Larsson). Kvällstidningarna kommer bara när de är intresserade av något särskilt. Byråerna finns där. Förr var de Pressens Bild och Scanpix. Nu är det bara Scanpix. Ibland kommer Sydsvenskan och GP.

En bra bild på Persson som du själv är nöjd med?

– Jag ska titta efter.

Sven-Erik väljer några bilder till Nyhetsbrevet. Se själv två av dem och bara beundra.

Ett beslut har just fattats
i Rosenbad

Landsortstidningarna upprörda:
”Scanpix chockhöjer priserna för bildpaketen”

Scanpix chockhöjer priset på sina abonnemangspaket. De hävdar de stora landsortstidningarna och förbereder en mottattack. De har tillsatt en delegation som ska träffa Scanpix före jul. Det är dramatiska höjningar Scanpix gör, för vissa tidningar med över 100 procent, påstår tidningsdelegationen.

Priserna har i vissa fall varit extremt låga, kontrar Scanpix.

Det är landets stora tidningsgrupper som gått samman. Bakom förhandlingsdelegationen står VLT-gruppen, UNT, NT-koncernen, NA-koncernen, Dalarnas tidningar, Mittmedia, Gota-gruppen och Hallands Nyheter.

Hittills har ingen tidning slutit avtal om bildpaket för 2007. Tidningarna tycker att Scanpix har för ”stora” bildpaket i sina abonnemang och vill ha även mindre paket.

Tidningsdelegationen leds av Jens-Erik Bergvin, Norrköpings Tidningar.

”Scanpix offerter är alldeles för höga,” säger Bergvin till Resumé.

Det är efter sammanslagningen av Pressens Bild och Scanpix som det blivit möjligt att gå ut så hårt. Nya Scanpix har fått monopolställning, anser landsortstidningarna. Tidigare var det konkurrens mellan de båda bildbyråerna.

Tobias Röstlund, administrativ produktionschef på Scanpix, säger till Medievärlden:

”De som nu reagerar mest är de som haft lägst priser, vissa har legat extremt lågt. Om du jämför priserna utan abonnemang är det fortfarande väldigt fördelaktigt. Man säger att man inte behöver så många bilder och så laddar man ner 1 000 bilder i månaden.”

Röstlund motiverar prishöjningarna med att tjänsten förbättrats kraftigt. Nya Scanpix ger dubbelt så många inrikesbilder som tidigare. Man har dessutom en ny leverantör, AP, av utrikesbilder, arkivet har blivit större och bättre och en fotograf arbetar på heltid med det nya arkivet. Bildbyrån har numera nio nyhetsfotografer. Det ger effektivare bevakning än när Pressens Bild och Scanpix konkurrerade var för sig. Allt detta kostar pengar och dessutom har leverantörer till Scanpix höjt sina priser.

Kommentar: Den intressanta frågan nu är om Scanpix nästa år även höjer ersättningarna i motsvarande mån för fotograferna, tex BLF-medlemmarna, som tar bilderna? Och vad händer med de omstridda abonnemangen? Nyhetsbrevet lär återkomma till ämnet.

Expressen åsidosatte god publicistisk sed
Visade idrottsstjärnas snopp på bild

På juldagen 2005 publicerade Expressen i en sportbilaga de 100 hetaste idrottsstjärnorna. På plats 69 fanns bilden på en mansperson i landslagsdräkt, kallad A. På bilden – tagen vid en VM-tävling – syntes vid den vänstra grenen av löparbyxorna tydligt idrottsmannens snopp. Ovanför bilden hade Expressen satt den den något klämmiga rubriken ”Tittut” .

A anmälde bilden till Pressombudsmannen (PO). I sitt svar förklarade Expressen att listan på Sveriges hetaste idrottsstjärnor hade presenterats som ”årets mest läsvärda och underhållande sportlista” som lyfte fram stora idrottsliga prestationer men också ”misslyckanden och osannolika händelser”. Tidningen beskrev saken som en oskyldig händelse av det humoristiska slaget. Det fanns inget syfte att kränka anmälaren. Expressen beklagade uppriktigt att han kände sig illa behandlad. Något pressetiskt fel hade inte begåtts.

PO: s beslut: ”I vår kultur är det vedertaget att den enskilde själv avgör vem eller vilka hon eller han vill exponera sin nakenhet och sina genitalier inför. Om det sker massmedialt så bör det normalt vara med den berördes samtycke. Det gäller inte minst när det, som i detta fall, sker planerat och i förment skämtsamt syfte.”

”Intermezzot på löparbanan ägde inte rum med avsikt. Den var ett rent missöde. Jag har den djupaste förståelse för att anmälaren inte delar Expressens uppfattning om att den lämpar sig för underhållning. Det pris han fått betala för tidningens ambition att förnöja och förströ är kränkt integritet. Det priset är för högt. Expressen har inte levt upp till god publicistisk sed. Publiceringen bör klandras. Ärendet överlämnas till Pressens Opinionsnämnd.”

Pressens Opinionsnämnd följde PO: s förslag och fann att Expressen genom publiceringen åsidosatt god publicistisk sed.

Det innebär att Expressen tvingas publicera Opinionsnämndens dom samt betala en straffavgift.

Visst lönar det sig att protestera
BLF-medlem vann mot landsting

Det lönar sig att kräva sin rätt. BLF-medlemmen Lars Håkan Nilsson (Text & Bild) i Härnösand har vunnit en upphovsrättslig tvist mot landstinget i Västernorrland. Landstingets skola, Hampnäs Folkhögskola, Själevad, hade utan tillstånd använt Nilssons digitaliserade flygbild som omslag på sitt kursprogram.

Landstinget har vägrat att betala för bilden. Tvisten har pågått i flera år. Med hjälp av BLF: s juridiske rådgivare Staffan Teste stämdes landstinget i tingsrätten i Härnösand. Skolan hade för flera år sedan erbjudits att köpa bilden, då tackat nej, men lagrat kvar bilden i datorn och sedan använt den utan tillstånd. Skolan vägrade att betala för bilden när upphovsmannen upptäckte att den olovligen använts.

Vid muntlig förhandling inför tingsrätten gav sig landstinget och erbjöd förlikning – det dessutom till ett högre belopp än det landstinget ursprungligen stämts på.

Det slarvas ofta med fotografens bildbyline
Kolla själv om någon snott dina bilder

Bildbyråer och tidningar slarvar med att sätta ut fotografens namn under bilderna. Dan Norrå, BLF-medlem i Stockholm, är en av de många som drabbats.

Dan brukar rutinmässigt ”googla” för att kolla om hans bilder har använts utan tillstånd och utan att han fått betalt. Han har vid flera tillfällen hittat sina bilder både i svenska och utländska publikationer. Efter påstötning har han dock fått betalt.

Det förutsätter dock att hans namn står under bilden Bland annat har Scanpix slarvat med det. Dan har talat med Scanpix om det. Bildbyrån har lovat att se över rutinerna.

Dan: – Om mitt namn inte står i bildbyline kan jag inte hitta bilder som någon snott eller som jag inte fått betalt för.

– Jag har fört litet statistik. Metro är alltid noggrann och sätter ut fotografens namn. Det kvittar hur liten bilden är, om det bara är så stor som ett frimärke. Men AB, SvD och DN slarvar ofta. Ibland är namnet med, ibland inte.

Dan kollar på ”Googel för text”. Men det går utmärkt att klicka till ”Googel Bild”. Håller du pekpilen på bilden framgår det var bilden varit publicerad.

Även Alta Vista och Yahoo har sökmotorer för bilder. Det är bilder från webbsidor som lagras och kan lokaliseras via dessa bildsökarmotorer. Det finns fotografer som har hundratals bilder arkiverade i Googel, medan andra och mycket kända fotografer bara har ett 30-tal.

Dina bilder kan du hitta på det mest oväntade ställen. Nyhetsbrevet tog några stickprov och hittade till exempel en känd svensk pressfotografs bild på en överläkares hemsida, bland privata bilder på kolleger, födelsedagsuppvaktningar och ett urval ur familjealbumet med moster Matilda.

Kolla själv.

Lär dig allt om Photometadata
– åk på konferens till Florens

Dags att lära sig ännu ett nytt begrepp: Photometadata. Vad det är får du veta om du åker till Florens i juni nästa år. Då håller Cepic, de europeiska bildleverantörernas förening sin årliga kongress och en av dagarna är avdelat just för Photometadata.

I korthet är foto-meta-data (eller hur det nu ska stavas på svenska) den information som följer med den digitala bilden och bland andra tekniska uppgifter säger vem som är upphovsman till bilden samt när och var bilden togs.

– Det är viktigt inte minst ur juridisk synpunkt. Hur ska man i en domstol i framtiden kunna bevisa vem som är upphovsrättsinnehavare till en bild då flera personer har digitaloriginal/kopior av samma bild. Som det fungerar i dag är det möjligt för en bildtjuv att manipulera den information som följer med bilden och försöka se det ut som om det var han och inte upphovsmannen som tagit bilden, säger Staffan Teste.

Tyvärr finns ännu inte en pålitlig teknisk metod som gör att information om upphovsmannen alltid följer med bilden och att det inte kan manipuleras. Det är därför viktigt att fotografer, bildbyråer, systemutvecklare och kameratillverkare möts i en dialog.

Det sker alltså för första gången på en stor internationell konferens i Florens. Säger alltså Staffan – som i egenskap av talesman för Cepic diskuterar bland annat dessa frågor i IFRA (internationellt organ för nyhetsmediaföretag) och lobbar både för en ny och effektiv teknik för foto-meta-data och för att du ska anmäla dig till Florens.

Mera om kongressen på http://www.cepic.org/

Bildspelskurs i Kalmar

En kurs i hur man producerar bildspel med speakerröst hålls på FOJO i Kalmar 19-21 februari. Kursledare är Sydsvenskans Lars Dareberg. Hans bildspel kan du se på Sydsvenskans webb.

Extralön till jul

Koncernen Helsingborgs Dagblad, Nya Wermlands Tidningen och Västerbottens Kuriren ger alla sina anställda en extralön till jul. HD-koncernen tycks gå lysande och går mot ett rekordår. Vinsten beräknas i år bli 90 miljoner, 20 miljoner mer än beräknat. De 290 anställda ska få dela på tio av dessa miljoner. Alltså i snitt drygt 34 000 kronor per anställd.