Photokina100920_BUS7677

Photokina är en gigantiska fotomässa, som vart annat år får fotografer från hela Europa att åka till Köln för att spana in nya prylar, fotouställningar och träffa branschfolk.

Jag hade amibitionen att blogga löpande från mässan. Men efter att ha varit på mässan många gånger förut så borde jag insett att det blir svårt att hinna. Mässan är stor och det är långa avstånd om man som jag lyckats boka in möten i en följd som gör att man springer från ena ändan till andra. Jag träffade många svenska på mässan. Även om den inte har samma nyhetsvärde längre så är den en viktig träffpunkt. Fotohandlarna är här för att träffa sina leverantörer. Svenska tillverkare som ProFoto, Hasselblad och QP-card är här och ställer ut. Sen är det många fotografer som är här för att få känna på utrustning och hitta specialprylar som aldrig visas eller finns i lager hos våra svenska fotohandlare. Årets mässa hade 1251 utställare.

Du kan se ett webbtv-inslag från Photokina här.

3D och CGI

Förra Photokina var filmning med DSLR den stora nyheten. I år var det 3D och CGI (datorgenerade bilder). Det fans en speciell sektion där det ställdes ut bilder som var helt datorgenererade eller där fotograferade motiv kombinerats med CGI. I Panasonics monter stor ”cirkusartister” och jonglerade framför 3D-kameror kopplade till 3D-skärmar. Både de här teknikerna är tydligt sammankopplade och de har en sak gemensamt som skiljer dem från tidigare mässhajper – de är egentligen inte nyheter utan redan en etablerad verklighet. Det illustrerar trenden att de visuella medier som tidigare levt i parallella världar nu allt mer blir en och samma värld.

Torsdag 23/9

Elinchrome går att fjärrstyra från iPhone

Elinchrome är nu mer riktigt stora på studioblixtar. De har varit duktiga på att fånga upp nya fotografer genom sin prisvärda instegspaket. Men de har också ett imponerande tillbehörsprogram där de också lyckats hålla rimliga priser. Inför mässan har de kommit med en ny kompaktare ringblixt för sina mindre batteridrivna blixtar. De har också zoombara lamphuvuden, där blixtrörets flyttas med ett smidigt vred.

I en värld där varv och varannan fotograf har en iPhone känns det naturligvis helt rätt med en App som kan fjärrstyra studioblixtarna. Kommunikationen går via wifi till en ny skyport som fungerar som en brygga mellan iPhone och blixtarna. Kommunikationen är dubbelriktad, så ändringar som görs direkt på blixten syns även i iPhone.

Nikon uppgraderar

Andra har redan skrivit långa artiklar om nyheterna från Nikon. Nikon D7000 känns som ett kliv upp från D90. När det gäller mekanisk konstruktion så känns den egentligen mer som en ersättare till D300. Den känns som en bra kamera för den som vill ha en kamera som är mindre än D700 eller D3 och som inte kräver fullformat. Även om D90 har filmfunktion så var det nog inte många som använde den. Utan ljudingång och manuella inställningar var den inte så intressant. Men nu är båda dessa krav uppfyllda, dessutom har man bytt filmformat till h264 vilket innebär att det går att få bättre filkvalitet samtidigt som mindre filer. Kameran har också två kortplatser vilket gör att du kan filma på det ena kortet och spara stillbilder på det andra. Det är en understatement att säga att kameran var eftertraktad på mässan, ute i montern krävdes vassa armbågar för att få känna på kameran.

Nikons nya 35 mm f1.4 är en stadig pjäs. Fantastisk ljusstyrka och en snygg oskärpa. Det går naturligtvis inte beöma optisk kvalitet vid bordet i konferensavdelningen. Men detta är en glugg för pressfotografer som behöver en vidvinkel för svaga ljusförhållanden, men också den som vill ha vidvinkel med kort skärpedjup. För den som vill hålla nere vikten och kan leva utan snabb autofokus känns gamla 35 mm f2.0 forfarande intressant. Nikon har även ett uppgraderad ljusstarkt 200 mm tele. En av de intressanta nyheterna är deras nya blixt, SB-700. Den är storleksmässigt ungefär som SB-600 med med en funktionalitet som ligger nära den fysiskt mycket större SB-900. Bland annat kan den fjärrstyra andra blixtar. Det är många som viljat ha funktionalitet från SB-900 men som tyckt att den varit för stor och klumpig. Så för den som inte måste ha högsta möjliga ledtal är detta ett intressant val.

QP-card visar snabb enkel kalibrering av kameror

I många fall ger dagens kameror och råkonverterare bra färgåtergivning redan från början. Men om man ska ha riktigt exakt färgåtergivning eller för att få bra färger i vissa ljuskällor så kräva att man gör en färgprofil för kameran i aktuell ljussituation. Det har funnits lösningar för detta en lång tid, men de har varit långsamma och krångliga att använda. För att de ska fungera har det nästan krävts att referenskortet har fotograferats i laboratoriemiljö, vilket ju tagit bort en möjligheten att använda det i just svåra ljusmiljöer. Svenska QP-card har utvecklat ett nytt kort med tillhörande program. Utifrån den som som jag fick på mässan så verkar det snabbt och lättanvänt. Profilen som skapas använder du sedan i till exempel Adobe Camera RAW.

Pentax mellanformat når Europa

Pentax har tre nya kameror varav en egentligen inte är en världsnyhet utan att vi Européer äntligen får tillgång till Pentax 645D som är en digital mellanformatskamera i med ett chip som är något mindre än fullt 645-fotmat, men avsevärd större än småbild. Det är en kamera som inte bara riktar sig till studiofotografer, den är också ett bra val för naturfotografer som vill arbeta med större format.

De andra två kamerorna är Pentax K5 och Pentax K-r. Man kommer fortsätta sälja sina andra modeller så det är en utökning av programmet. K5 blir en storebroder till K7 som ju har mycket gott rykte. Det är en vädertätad kamera med 16.2 megapixel och filmfunktion. Pentax satsar hårt på att återfår sin position inom fotobranschen och med dessa nytillskott tror jag de kommer plocka nya marknadsandelar. Nu mer är det ganska liten skillnad i bildkvalitet mellan kameor, däremot finns det många olika behov kring funktioner och ergonomi. Här känns det som Pentax tänker helt rätt.

Pentax visad också ett kul koncept för billiga kompaktkameror som nog snabbt kommer kopieras av andra. Enkla kompaktkameror där användaren skapar egna skal med medföljande skal som skrivs ut i en bläckstråleskrivare. En kul idé för företagsevent och som presentreklam.

Onsdag

Trångt hos Fuji

Fuji X100 blev snabbt mässans snackis på presscentrat. Jag och en grupp skandinaviska reportrar fick idag ett pressmöte med japanska utvecklare från Fuji. Vi klämde in oss i ett konferensrum som var så litet att japanerna tvingades stå uppklämda mot väggen samtidigt som frågorna om Fuji X100 haglade. Det som kom fram är att Fuji ser kompakta kameror med stor sensor som ett nytt marknadssegment. De börjar med X100 och om den tas mot väl kan vi räkna mer fler modeller. Kameran har ej utbytbar optik och för att kunna får kameran kompakt så är optik och sensor utvecklade som ett matchande par. Kameran har inte fasdetekterande autofokus, men de menade på att det ändå blir en snabb autofokus på grund av ljusstark optik och stor sensor.

Det som visas är en prototyp och det enda som egentligen fungerar är den unika hybrikdsökaren. Priset är oklart, beroende på vem man frågade så varierade det mellan 10 000 till 12 000 kronor. Detta är ju lågt jämfört med till exempel Lecia, men frågan är om det inte skulle behöva ner något lägre i pris för att göra det till en succé. Den stora målgruppen är nog inte folk med för mycket pengar som vill ha en retrokamera utan snarare fotografer och journalister som vill ha en bra extrakamera att stoppa i fickan.

Sinar för småbild

Niclas Blyberg på Molanders berättade att det finns ett växande intresse för fotografering med tekniska kameror som Sinar. Framförallt har Molanders uthyrning av Sinar växt. På mässan visades ett tillbehör som nog kommer att sätta fart på begagnatmarknaden för äldre Sinarmodeller, en adapter för DSLR.

ProFoto satsar på video

Den svenska blixttillverkaren Profoto har insett att deras trogna kunder bland studiofotografer nu också börjar filma. Profoto har sedan långt tillbaks b-ljus med samma tillbehörsfattning som blixtarna, men dessa har varit fläktkylda vilket gör att de inte fungerat för filmare. Nu kommer det 800 W och 400 W HMI dagsljuslampor som går att köra i tyst läge och som går att styra trådlöst via samma kontroller som för blixtarna.

Sigma och Foveon är ett lyckligt par

Jag avslutade denna mässdag med att träffa Rudy Guttosch från Foveon i Sigmas monter. Foveon tillverkar de speciella bildsensorer med tre lagers sensorer (tekniken kallas X3) som sitter i Sigmas kameror. Sigma köpte Foveon för ett par år sedan och Rudy berättade att det haft stora fördelar för utvecklingen av sensorerna. Nu har de kunnat koncentrera sig på att göra bästa möjliga sensorer för Sigmas kameror. Rudy visade ett par bilder som var utskrivna så att en pixel från senorna blev en pixel i utskriften. De hade väldigt fin återgivning av detaljerade strukturer, framförallt i färgade partier där vanliga sensorer med RGB-mosaikfilter ibland har problem.

Jag kände lite på Sigmas nya SD1-kamera. Den känns gedigen och med förbättrad ergonomi jämför med deras tidigare modeller. Den har också fått bättre vädertätning. Kameran har Foveons nya 14 megapixelchip, men eftersom det mäte rött, grönt blått i varje enskild pixel så ger det en bättre detaljåtergivning i just färgade partier jämfört med andra med samma upplösning.

Tisdag 21/9

Mässans första dag.

Fullt drag hos Canon

Jag startade tisdagmorgonen med ett besök hos Canon. Redan några minuter efter öppning var det fultl tryck i montern. Det var kö för att titta på EOS 60D och för att får testa långa teleobjektiv. 60D är en uppföljare till 50D. Det har redan skrivits mycket om den på andra ställen sedan nyhet släpptes. Men i korthet så har den har fått vikbar display och ett nytt kontrollhjul. Den är även något mindre än föregångaren och använder SD-kort. Precis som hos 7D har den trådlös blixtstyrning. Den kommer säkert bli populär hos entusiaster som vill ta steget upp från instegsmodellerna men inte tar steget hela vägen till EOS 7D eller 5D.

I en glasmonter visades de nya teleobjektiven (se måndagen nedan), där syntes ävenmockups av kommande 500 och 600 mm teleobjektiv. Dessa hade precis som deras nya 300 och 400 mm en ring för motorfokus.

Nytt bakstycke från Leaf

Photokina100921_BUS7831I leafs monter träffade Martin Widén från svenska Network Innovation som är distributörer för Leaf, Phase One och Mamiya. Dessa tre bolag ingår nu mer dessutom en och samma koncern. Han förvisade Leafs nya backtstycke på 80 megapixel. Eftersom det använder hela ytan av 645-formatet så blir pixlarna ändå 5 µm. Ett baskctyke för den som vill ha extrem upplösning utan att ta flera exponeringar. Här demonstrerades bakstycket på Phase Ones kamerahus, men det passar på flera mellan- och storformatskameror inklusive Hasselblads V-system. Phase One verkar ha en stark ekonomi och satsar hårt på att växa inom mellanformat. En nyhet för mässan var ett vertikalgrepp med inbyggt batteri, något som nog är välkommet bland modefotografer. Med en listig extrafunktion är att greppet även har inbyggd radiostyrning av blixtar från Profoto och Hensel. Mamiya har släppt ett nytt 150 mm objektiv och en ny 45-90 mm zoom, båda är i deras Sekor D-serie för digitalt mellanformat. Det är fler nya objektiv på väg under den närmaste tiden.

Uppdaterade objektiv från Hasselblad

Photokina100921_BUS7813Hasselblad visar ett 60 megapixel digital bakstycke och flera uppdaterade objektiv. Bland  annat har deras 120 mm makro planar fått en helt ny optisk konstruktion. Hasselblad har haft en tuff tid, försäljning av mellanformatskameror är mera konjukturkänslig än vanliga systemkameror. Men det var inga ledsna miner i Hasselblads monter, Åke, Ove, Per och de övriga från den svenska kamerafabriken hade fullt upp med att demonstrera kameror. Hasselblad har sin presskonferens på onsdag morgon, mer informatiom om deras nyheter kommer senare.

HP blir en allt större leverantör av utrustning för fotolabb

För några år sedan var HP nästan okända i fotovärlden förutom några ganska lama försök med digitala kompaktkameror. Men idag är HP en stor leverantör av utrustning för produktion av fotoböcker, papperskopior och storformatsutskrifter. Åttio procent av alla personliga fotoböcker som produceras i Europa är tryckta på en HP Indigo digitalpress. Med en volym på ca tjugo miljoner böcker per år blir det en ganska stor affär. HP växer inom digitala minilabb, men deras minilabb använder bläckstråleteknik så de behöver inte vattenanslutning och man slipper hantering av kemikalier. En nyhet är att de nu även kan producera papperskopior med tryck på båda sidor.

Photokina100921_BUS7843I HP:s monter förevisades två saker som kan vara intressant om du säljer bilder som fotokonst. Det går nu att producera platinatryck genom att skriva ut negativen på en HP storformatsskrivare och sedan kontaktkopiera. Tidigare i somras släppte HP ett gratis program för att skriva ut negativ med svart och grönt bläck. Denna typ av kopior har extrem livslängd jämfört andra fotografiska metoder. Den andra intressanta saken var ARTtrust vilket är ett system för att garantera äktheten hos konst och fotografier som säljs i begränsade signerade upplagor. ARTtrust säljer en typ av etiketter som fästs på konstverket och äkthetsintyget. För varje verk används tre etiketter med samma nummer och signatur. Verket registreras i ARTtrusts databas och där anges hur stor serien är och vilket nummer det är på kopian. På etiketterna finns det en tvådimensionell streckkod som du kan läsa av med till exempel en iPhone och då får du upp information om verket samt en lågupplöst bild. Idén verkar bra, men priset är nog för högt för att det ska bli stort. Etiketterna säljs i paket om 10 verk, dvs totalt 30 etiketter. Paketet kostar 150$.

Träff med kollegor

På kvällen blev det middag i Canons regi tillsammans med andra reportrar från Sverige och Norge. Efetr den forsatte jag till den skandinaviska träffpunkten, jazzhaket Papa Joes. Där hittade jag en stor del av gamla YFO:s personal.  Kärntruppen från YFO har börjat hos Glöckner inför deras svenska satsning. Det var ett glatt gäng som såg fram mot ett nytt sätt att serva den svenska proffsmarknaden.

Måndag 20/9

Mässan öppnar i morgon, men pressen släpps in redan idag. På förmiddagen gick jag på guidad tur med fotografkollegor. Det blir trångt och lite buffligt när alla ska fotografera samtidigt. Mässan har fixat fram ett par modeller som poserar med de nya produkterna hos några utvalda utställare. Det är en bra idé men som tyvärr innebär att en stor del av bilderna som kablas ut ser ganska lika ut. Fast det är kanske mer spännande än rena produktbilder.

Det har som vanligt varit en stor störtflod av pressmeddelanden redan innan mässan. Nikon lanserar D7000 som är en ersättare till D90, den verkar intressant. Canon har lanserat D60 som en intressant kamera i samma klass. Än så länge har det inte kommit så mycket nyheter i proffssegmentet. Men vi får väl se om Canon har något kul att visa när jag träffar dem under eftermiddagen.

Det verkar satsas friskt på kompaktkameror med utbytbara objektiv. Framförallt spegellösa systemkameror i litet format. Sen är det fortsättning på trenden från förra Photokina – att filma med digitala systemkameror.

Fuji FinePix X100 verkar intressant

Photokina100920_BUS7568Detta är en kamera som åtminstone av utseendet att döma borde intressera de som gillade att fotografera med spegllösa systemkameror som Contax eller Lecia. Kameran är nätt men har ändå såpass storlek att den passar vettigt i handen. Den har utbytbara objektiv, den visades med en 23mm f2.0 lins, eftersom kameran har en sensor i APS-C format så motsvara det ungefär 35 mm på film. Utav vad man kan se i pressmeddelandet så verkar den ha en intressant hybridsökare. Det är en kombination av optisk sökare och videosökare. Jag ska försöka titta mer på den under mässan.

Fuji har också släppt nyheter om att de lyckats bygga in fasdetekterande autofokus i själva bildsensorn på några av sina nya kompaktkameror. Något som annars bara brukar finnas på kameror med spegelrefexsökare. Autofokusen i kompaktkameror är ofta långsam då den är kontrastbaserad. En fasdetekterande autofokus kan snabbare och exaktare hitta bästa fokus.

Canon Ixus 10 år

I samband med Canons pressträff så hade de fixat en födesledagstårta för att fira sitt digitala kompaktkamerasystem Ixus som fyller 10 år. Det kanske inte känns som en stor sak för yrkesfotografer, men det är en nyttig påminnelse om att digitalfoto fortfarande är en ung fototeknik. Canon har sålt över 66 miljoner Ixus. Jag säger Grattis.

Canon visade även sina övriga nyheter. Förutom 60D visade de några uppgraderade objektiv och nya videokameror. Bland annat nya 400 och 300 mm objektiv med ett reglage för motorfokus. Detta är något som bör intresserade de som filmar med Canons kameror. Detta är troligen ett reglage som vi kommer se på fler objektiv framöver. De visade även en ny 8 till 12 mm zoom. I kortaste läget är det ett fisheye som ger rund bild, i det långa läget tecknar det ut över hela bildytan. Canon har även en ny 70-300 mm zoom med låg vikt. Den är inte så ljusstark men verkar robust. En trevlig reskamrat när du vill ha med ett lång tele som backup men vill hålla nere utrustningens vikt.

Mingel på kvällen

På kvällen tog jag några öl med Stefan Olsson från Tidningen F och Projektor utbildning. Jag träffade också Lars Kjellberg som är här för att ställa ut sitt uppgraderade kalibreringskort, QP-card med tillhörande kalibreringsprogram.