Image for Sale – nyhetsbrevet för dig som köper bild

Bildleverantörernas Förening, BLF, har nu startat ett månatligt nyhetsbrev för köpare av bilder, video och nyhetsgrafik. I takt med att fler och fler använder bilder och video växer efterfrågan på bra information om upphovsrätt, hur man söker bilder eller vad man ska tänka på när man kontaktar en fotograf. Image for Sale ska bli den naturliga kunskapskällan för bildköpare.

Redaktör för sajten är Ulrik Södergren, han säger – ”Vi på BLF får mängder med frågor från bildköpare. Framförallt kring upphovsrätt. Därför har vi insett att det finns ett stort behov av en webbsajt som riktar sig just till bildköpare. Förr köptes bilder främst av professionella och kunniga köpare. Men idag köper alla bilder, såväl företag och föreningar som privatpersoner. Image for Sale ska bli den naturliga källan för kunskap och inspiration för köpare av både stillbild och rörlig bild.”

Nyheter och artiklar publiceras löpande på imageforsale.se. Ett urval av dessa kommer sedan med i det månatliga nyhetsbrevet som går ut via epost. För den som vill få snabbare uppdatering går det även att följa nyhetsflödet via Twitter och Facebook. Nästa nyhetsbrev skickas ut den 19:e mars och det är naturligtvis gratis att prenumerera.

Ulrik fortsätter  – ”Det finns massor av webbplatser som handlar om hobbyfoto. I den mån de skriver om handel med bilder så är det riktat till de som vill sälja bilder. Men bortsett från enstaka artiklar i tidningar som Cap & Design samt AGI så är det magert med läsning för den som använder bilder eller som beställer videoproduktioner.” På Image for Sale kommer det bli artiklar om allt från att söka och köpa in bilder till upphovsrätt och bildkommunikation.

Sajten Image for Sale utvecklades under 2009 som en kampanjsajt för att informera om mässan med samma namn. Det var också i samband med mässan för bildköpare som idén till nyhetsbrevet väcktes. Det kändes därför naturlig att utveckla sajten till ett nyhetsbrev. Sajten finansieras av BLF samt via annonser för bildbyråer och fotografer. Vi startar försiktigt med en enkel sajt och liten budget, alla pengar vi får in på annonser kommer gå till att producera artiklar.

Om BLF

Bildleverantörernas Förening (BLF) är en branschorganisation för professionella yrkesfotografer och bildleverantörer, bildbyråer, bildarkiv, nyhetsgrafiker samt film- och videoföretag. BLF är Sveriges största och äldsta bildbyråorganisation och näst störst i Europa efter BAPLA i England. Föreningen startades 1950 och organiserar idag 340 aktiva medlemsföretag med sammanlagt över 500 fotografer, filmare och producenter. BLF är medlem i CEPIC, www.cepic.org – en europeisk organisation av bildbyråorganisationer med över 900 bildbyråer som medlemmar i 16 europeiska länder. BLF ger årligen ut en rad publikationer med aktuell information om lagar och prissättning inom branschen.

Bildmaterial

Du kan hämta Image for Sales logotyp på www.imageforsale.se/press

Om du vill använda porträttbilder av Ulrik för att illustrera artikeln så kan du hämta dem på www.digitalfotografen.se/press